Kaip plastikos chirurgas ir pacientas dalinasi atsakomybe?

Operacijos eiga, būsimi rezultatai ir galima rizika – esminiai dalykai, kuriuos kiekvienas plastikos chirurgas turi išsamiai paaiškinti pacientui konsultacijų metu. Tačiau pastaruoju metu netyla diskusijos, o kas turi prisiimti atsakomybę už atsiradusias komplikacijas po operacijos?

Kodėl pooperaciniu laikotarpiu svarbus bendradarbiavimas su gydytoju, o ne su socialinių tinklų vartotojais? Kokios yra paties paciento įsipareigojimų ribos?

Portalas 15min.lt domėjosi šia aktualia tema. Pastaruoju metu viešoje erdvėje apie tai – daug diskusijų socialiniuose tinkluose: pasipila ne visada pagrįsti kaltinimai kai kuriems Lietuvoje dirbantiems plastikos chirurgams.

Plastikos chirurgas dr. Rokas Bagdonas, Lietuvos plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos draugijos vadovas paaiškino situaciją.

Svarbi fizinė ir psichologinė būklė

„Bet kokia chirurginė intervencija susijusi su galimomis komplikacijomis. Kuo didesnės apimties operacija – tuo didesnė rizika. Todėl labai svarbu prieš operaciją kiekvienam chirurgui išsiaiškinti su pacientu ne tik jo pageidavimus, bet ir fizinės bei psichologinės sveikatos būklę.

Taip pat labai svarbu įvertinti paciento lūkesčius prieš operaciją. Paaiškinti, kad „kaip pas draugę“, ar „kaip mačiau Instagrame“ – netinkamas vertinimo ar pasirinkimo kriterijus. Nėra dviejų vienodų žmonių, todėl negali būti ir kelių identiškų sprendimų.

Būna, kai pernelyg tobulo ar neįtikėtino rezultato siekiančių pacientų nepavyksta perkalbėti, pakeisti jų nuomonės faktais ir argumentais. Tokiais atvejais plastikos chirurgas turi teisę atsisakyti operuoti, – sako plastikos chirurgas dr. Rokas Bagdonas.

Subjektyvus vertinimas ir klaida – ne tas pats

Lietuvos plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos draugijos vadovas dr. Rokas Bagdonas

Priešoperacinės konsultacijos su pacientais skirtos ne tik lūkesčių ir galimybių aptarimui, –  plastikos chirurgas privalo išsamiai pateikti informaciją apie galimas grėsmes, paaiškinti reabilitacinio laikotarpio ypatumus.

Tarp pasitaikančių chirurginės intervencijos komplikacijų –  kraujavimas, infekcijos, bet tai labiau išimtis iš taisyklės. Būna, kad po operacijos skundžiamasi negražiai sugijusiais randais, bet atlikti operacijų be randų tiesiog neįmanoma.

Kiek bus pastebimi randai – priklauso nuo paciento individualių organizmo savybių, plastikos chirurgo  patirties, operacijos pobūdžio bei pjūvio vietos.

Neretai pacientų mintyse įsijungia ir subjektyvus vertinimo mechanizmas: vienam rando dydis ir išvaizda, nosies forma po operacijos, koreguoti veido bruožai ar kūno proporcijos atrodo idealiai, o kito asmens estetinis rezultatas netenkina. Todėl nėra vienos taisyklės  – kiekvieną atvejį kruopščiai būtina analizuoti ne tik iš medicinos, bet ir žmogiškumo pusės.

Atsakomybė tenka abiem pusėms

Prieš kiekvieną plastinę operaciją privaloma tvarka atliekami būtini tyrimai, įvertinami jų rezultatai – tai plastikos chirurgo darbo dalis. Kaip ir chirurginės intervencijos rizikos faktoriai: jie ne tik aptariami su pacientais, bet ir turi būti aiškiai nurodomi pasirašomoje sutartyje tarp gydymo įstaigos ir paciento,  o atsakomybė tenka abiems pusėms.

Kas kita – individualus paciento matymas bei suvokimas, jo sveikatos būklės ypatybės, kurių nebuvo įmanoma įvertinti priešoperacinių tyrimų metu. Šie aspektai dažnai nepagrįstai tapatinami su galima chirurgo klaida arba gydytojo atsakomybe.

Visi pacientai turi suprasti, kad plastikos chirurgas nėra stebukladarys. Mes esame medikai, įgiję atitinkamą išsilavinimą, nuolat tobuliname savo žinias, sekame pasaulines naujienas, diegiame inovacinius sprendimus operacinėje. Tačiau burtų lazdelės neturime.

Jeigu po operacijos atsiranda problemos, reikalingi papildomi sprendimai – jų reikia ieškoti ne internete ar draugų tarpe. Plastikos chirurgo ir paciento geranoriška partnerystė pagrįsta papildomų procedūrų ar korekcinių intervencijų suderinimu. Tačiau šis ar kiti variantai įmanomi tik tada,  kai pacientas neprarado pasitikėjimo jį operavusiu chirurgu.